Търсене
0
Кошница

Легендата за храма

  • Наличност В наличност
  • Автор РУДОЛФ ЩАЙНЕР
  • 50
  • Продукта е разгледан: 254

  • 17,00 лв.





Сподели:

Лекциите, събрани в този том, представляват част от учението на Езотеричната школа, създадена от Рудолф Щайнер, доколкото чрез тях трябваше да бъде подготвена една точно определена форма на езотерично обучение. Самата Езотерична школа е просъществувала от 1904 година до избухването на Първата световна война през лятото на 1914 под формата на три секции или класове. Изградена върху основите на антропософията, тя е трябвало да спомогне за практическото усвояване на по-висшите познавателни степени: имагинацията, инспирацията и интуицията.

ОТ СЪДЪРЖАНИЕТО:

Петдесятница, празникът свързан
с освобождаването на човешкия дух
Берлин, 23. Май 1904
Връзката между Петдесятница и общочовешката еволюция
според един ръкопис от Ватиканската библиотека и друг,
притежаван от граф Сен Жермен. Двата велики мирогледа
през петата коренна раса: египетско-индо-южноевропейски,
произтичащ от интуицията на Девите; персийско-германски,
произтичащ от интуицията на Азурите. Противоположността
между тези две течения. Начало на човешката реинкарнация
през Лемурийската епоха и събитията, свързани с този факт.
Грехопадението като условие за постигане на свобода. Про-
метей като представител на човешкия стремеж към свобода.
Указания относно мистерията Петдесятницата в Евангелието
на Йоан. Петдесятница като символ на човешкия порив за
свобода.

Противоположността между Каин и Авел
Берлин, 10. Юни 1904
Окултното значение на Мойсеевия разказ за Адам и Ева и тех-
ните потомци: безполово и полово размножение. Полово раз-
множение – едва след времето на Сет. Преходът от Адам към
Сет: Каин и Авел. Противоположността между Каин (мъжкият
дух) и Авел (женският дух): интелектуален и инспиративен
принцип. Раждането на егоизма чрез интелекта. Борбата
срещу врагове на човечеството: родът на Ракшас. Сбъдване
на едно пророчество на Нострадамус чрез основаването на
Теософското общество и възраждането на първоначалните
мистерии. Учението за реинкарнацията и кармата.

Мистериите на друидите и дротите
Берлин, 30. Септември 1904 (бележки)
Дротите или друидите – древните германски посветени. Трите
степени на посвещение. «Едда» като описание на онова, кое-
то действително е ставало в древните мистерии на дротите.
Жрецът на друидите като архитект на човечеството; смътното
отражение на това във възгледите на масоните.

Митът за Прометей
Берлин, 7.Октомври 1904
Екзотерични, алегорични и окултни възможности за тълкува-
не на митовете. Легендата за Прометей и нейното тълкуване
като мистерийно представяне на следатланското човечество
и неговата история. Лемурийска, атлантска и следатлантска
епоха. Изнамирането на огъня и Прометей като представител
на следатлантската епоха. Противоположности между кама-
манасичното мислене на Епимей и манасичното мислене на
Прометей, посветеният в мъдрост и дело водач на следатлант-
ското човечество.

Мистерията на розенкройцерите
Берлин, 4. Ноември 1904
Митът за Каин и Авел, за Хирам и Соломон (легенда за
Храма), даден от Кристиян Розенкройц на Розенкройцерско-
то братство през 15. столетие. Легендата като символично
представяне на съдбата на трета, четвърта и пета под-раса
на петата коренна раса във връзка с развитието на християн-
ството. Християнският принцип за равенство на всички хора
пред Бога и приложението му в световен порядък по време на
Френската революция. Християнството на разпнатия Исус и
бъдещото християнство на розенкройцера. Тайната на Брон-
зовото море и на Златния триъгълник.

Манихейството
Берлин, 11. Ноември 1904
Духовното течение на манихейството. Животът на неговия
основател Мани. Големият противник на манихейството: Ав-
густин. Легендата за Мани и манихейското разбиране на злото.
Злото като ненавременно добро и манихейският принцип за
собствено духовно просветление (Фауст) като противополож-
ност на принципа на външния авторитет (Августин и Лутер).
Взаимодействието между добро и зло във връзка с принципа
на живот и форма. Живот и форма в развитието на христи-
янството. Преодоляване на злото чрез благост като задача на
манихейското духовно течение. Борбата на Августин срещу
Фауст и борбата на йезуитизма срещу масонството.

Същност и задачи на масонството
от гледна точка на Духовната наука
Първа лекция, Берлин, 2. Декември 1904
Легендата за Храма като основа на масонството. Ритуалът
на приемане в Йоановото масонство. Майсторската степен и
Легендата за Храма. Символичните действия като отражение
на окултните процеси в астралното поле. В древността масо-
ните действително са били зидари. Строителното изкуство и
отношението му към познанието на Вселената. Масонството
е надраснало своята същинска задача; оправданото му съще-
ствуване чрез четвъртата под-раса.

Втора лекция, Берлин, 9. Декември 1904
Масонството – една външна обвивка без вътрешно съдържа-
ние. Гьоте и масонството. Степента Royal – Arch. Действено
масонство и архитектура. Висшите степени. Манифестът на
Великия Ориент на Мемфиското и Мизраимското масонство
в Германия. Значението на Легендата за Храма и на дей-
ственото масонство: интуитивно знание, което трябваше да
изчезне. Нашата епоха (пета под-раса) като истинската епоха
на човешкия разум. Проникването на човешката духовност
в минералния свят като смисъл на Бронзовото море. Речта
на английския министър-председател Балфур относно тео-
рията на електричеството: загатване за една повратна точка
в развитието на човешкото мислене. Древният произход на
масонските институции.

Трета лекция, Берлин, 16. Декември 1904
Масонство на висшите степени. Съчетаният ритуал на Мем-
фис и Мизраим. Калиостро и масонството на висшите степени.
Камъкът на мъдреците (безсмъртие) и мистичната пентаграма
в учението на Калиостро. Френската революция и граф Сен
Жермен. Разликата между постепенното посвещение във
висшите степени и демократичните средства за познание в
Йоановото масонство.Четирите учебни метода при ритуалите
на Мемфис и Мизраим. Същественото в окултните практики:
присъствието на формите. Новото познание за атома. Бъде-
щето познание за връзката между атома, електричеството и
човешката мисъл.

Мисълта за еволюция и инволюция, лежаща
в основите на тайните общества
Берлин, 23. Декември 1904
Значението на тайното знание: посредник за осъзнаване
на непрекъснатия живот, безсмъртието. Великият закон за
развитие на съзнанието. Задачата на нашата епоха: човеш-
кият Дух да проникне в минералния свят. Одухотворените
природни царства като
бъдещо съдържание на душата в
съответствие със закона за еволюцията
и инволюцията.
Бъдещото въздействие на човешкия Дух, включително до
равнището на атома. Връзката между атома, мисълта и
електричеството. Залезът на петата коренна раса в резултат
на битката на всички срещу всички. Формите и тяхното
значение във връзка с бъдещите степени на еволюцията.
Относно изгубеният Храм и неговото възстановяване
във връзка с Легендата за Дървото на Кръста или Златната
легенда

Относно изгубения Храм и неговото възстановяване
във връзка с легендата за Дървото на Кръста
или Златната легенда
Първа лекция, Берлин, 15. Май 1905
Теософия и практика (непр. прокопаването на тунел) Необходи-
мото познаване на закона за човешкото сътрудничество с оглед
на общественото устройство. Замяната на старата жреческо-
държавна култура с културата на ума в четвъртата под-раса.
Троянската война. Основаването на Рим. Първите седем царе на
Рим като представители на седемте етапи от четвъртата културна
епоха. Връзката им със седемте принципа на човека. Храмовата
легенда и нейната връзка с изгубения и новостроящ се Храм.

Втора лекция, Берлин, 22. Май 1905
Соломоновият храм като символ на човека и като един Бо-
жий дом. Ноевият ковчег, Соломоновият храм и мерките на
човешкото тяло. Вътрешността на Соломоновия храм. Идеята
на Соломоновия храм и рицарите тамплиери. Техните учения.
Двете течения от началото на човешкия род : Децата на света
(синовете на Каин) и децата на Бога (синовете на Авел-Сет)
Розенкройцерите, като продължители на Ордена на тамплие-
рите нямаха друга цел, освен тази, която има и теософията:
съграждането на великия общочовешки Храм.

Трета лекция, Берлин, 29. Май 1905
Легендата за истинският Кръст и световно-историческото
значение на Соломоновия храм. Противоположността на
двете течения в човешкото: Синовете Божии (потомци на
Авел – Сет) и Синовете човешки (потомци на Каин). Съеди-
няването на двете течения в Исус Христос. Изграждането на
тристепенния миров Храм (в съответствие с физическото,
етерното и астралното тяло) в хода на Стария Завет чрез
Каиновите синове, служителите на света. Работата върху
божествения миров ред чрез Божиите синове, служители
на Кивота. Соломоновият храм като външен израз на онова,
което Ковчегът на Завета трябва да бъде. Земното развитие
на човека във връзка със символа на Кръста. Разликата между
закон и милост според апостол Павел. Връзката между закон
и грях в Стария Завет, между закон и любов в Новия Зав ет.

Четвърта лекция, Берлин, 5. Юни 1905
Алегорията между изгубеното и новоизвоюваното Слово във
връзка с празника Петдесятница. Петдесятница – празник
на свободата на човешката душа. Свободата на избор между
добро и зло. Грехопадението. Земната еволюция през кръго-
ве, глобуси и раси. Седемте царе от Соломоновата династия
през седемте периода на астралния глобус. Изграждането на
макрокосмоса от Духа, Сина и Отеца; вътрешната работа на
човека, черпеща от Духа, минаваща през Сина и насочена
към Отеца. Следатлантските култури до Христовото Събитие
и неговата връзка с принципите на Отца, Сина и Духа. Про-
буждането на вътрешното Слово, пробуждане на етерното
тяло като същинската тайна на празника Петдесятница.

Логосът и атомите в светлината на окултизма
Берлин, 21. Октомври 1905 (бележки)
Бъдещата задача на световното теософско течение. Планът за
ръководство на човечеството чрез Учителите на Бялата ложа.
Логосът, Земната еволюция и атомите.

Отношението на окултизма към Теософското движение
Берлин, 22. Октомври, 1905
Същност на окултните общества: йерархична структура;
същност на Теософското общество: демократични основи.
Връзката на двете лежи във факта, че Теософското общество
е замислено като място, където трябва да звучи гласът на
окултизма. Задачата на истинския окултизъм: вътрешното обу-
чение в рамките на Теософското общество, популяризиране
на окултното познание. Задачата на Теософското общество:
да се грижи с разбиране за окултните учения и окултния жи-
вот. За явната противоположност между окултното течение
и организацията вътре в Теософското общество.

Масонството и еволюцията на човечеството
Берлин, 23. Октомври 1905 (само пред мъже)
Берлин, 23. Октомври 1905 (само пред жени)
Физическо разграничаване на двуполовостта в мъжки и жен-
ски индивиди през Лемурийската епоха. Един вид повторение
в духовната област на този процес през Следатлантската
епоха. Разделяне на мъдростта в една мъжка и женска разно-
видност. Каин и Авел като представители на това мистерийно
учение и масонската легенда за Храма като техен символичен
израз. Масонското схващане за възпроизводителната сила на
бъдещето в лицето на Словото. Едностранчивите стремежи на
масонството и на йезуитството. Преодоляването на древната
мъдрост чрез новата мъдрост на теософията, която черпи от
по-висшата надполовост.

Отношението на окултното познание
към ежедневния живот
Берлин, 23. Октомври, 1905 (вечер)
Включването на окултното познание в ежедневието. Астрално-
то тяло на човека. Възпитанието и неговото значение. “Меж-
динната” астрална субстанция. Преобразуване на астралната
субстанция чрез чувствата, понятията и волевите решения.
Астрални мисловни форми. Индивидуалните астрални тела
и астралната субстанция на народа. Задачите на народа и
техният израз в астралния план. Народностен темперамент и
народностен характер. Славянските и американските народи
в зародиша на тяхната национална идея. Спиритуалната на-
родностна идея на Изтока (славяни) и психическа народностна
идея на Запада (американци).Тяхното свързване с монголския
елемент на Изток, и с африканския елемент на Запад.

Царското изкуство в една нова форма
Берлин, 2. Януари 1906 (пред мъже и жени)
Грешки и недоразумения относно масонството. Измяната
на Таксил. Произход на името “свободно масонство”. Трите
стълба на културата: мъдрост, красота, сила. Дванадесето
столетие и легендата за Светия Граал според масонското
тълкуване. Противоположност между мъжко-масонския и
женско-свещеническия принцип: овладяване на неживата при-
рода и възприемане на дадените от Бога живи сили. Символът
на кръста. Светият Граал като символ на бъдещето овладяване
на силите на живота: Новата форма на царското изкуство.

За Гьоте и неговото отношение
към розенкройцерството.



Информация за книгата
Събр. съч. GA 93
Автор Рудолф Щайнер
Категория Лекции
Издателство Антропософско Издателство "Даскалов"
Език Български
Преводач Димитър Димчев
ISBN 9789544950743
Издание Първо, издание 2013 година
Формат Меки корици, 408 страници

Напишете отзив

Моля идентифицирайте се или се регистрирайте, за оставяне на отзив.

Най-разглеждани

Тайната на четирите темперамента

Издателството предлага второто българско издание на този лекционен цикъл като напомня, че необоходимо условие за разбиране на текста и за езотерична работа с него е поне предварителното проучване на "Въведение в Тайната наука".В настоящото издание са включени следните трудове на Щайнер:* Тайната на четирите темперамента;* Възпитанието на детето от гледна точка на антропософията;* Лекция върху педагогиката по време на "Френския курс" в Гьотеанума, 16.09.1922;* Педагогика и изкуство;* Педагогика и морал;* Лекции върху възпитанието;* Лекции върху социалния живот и троичното устройство на социалния организъм. ..

9,00 лв.

От Исус към Христос

10 лекции, изнесени в Карлсруе от 4 до 14 октомври 1911 г.От съдържанието: Окултна характеристика на йезуитизма – Екстремно усилване на Исусовия принцип – Идеята за прераждането в книгата на Лесинг „Възпитанието на човешкия род“ – Реинкарнация и карма от антропософска гледна точка – Аполоний от Тиана – Блез Паскал и Владимир Соловьов – Радикалната промяна в общочовешката еволюция през следващите 3000 години – Вярата ще бъде заменена от непосредственото виждане на етерния Христос – Фантомът на физическото тяло и неговото разрушение: грехопадението – Двете деца Исус – Заратустра и Соломоновият Исус – Екзотеричният път към Христос: Тайната вечеря и Евангелията; езотеричният път към Христос: Причастието в Духа и силата на медитацията..

9,00 лв.

Азът и неговият двойник

Професор д-р мед. Олаф Кооб (1943), дейност като училищен лекар във Фрайбург и Ванне-Айкел Германия; международна лекторска и семинарна дейност, свързана с антропософията; дългогодишна практика в специализираната клиника за болни с наркотична зависимост в Салем-Оберстенвайлер; изследователска работа върху социалните причини за употреба на наркотици и последващите заболявания; международен консултант по въпросите на наркотиците; преподавател по медицина във Висшето специално училище и арт терапия в Отерсберг/Бремен; лекарски кабинет в Берлин; лекар в Лечебно-педагогически терапевтикум в Берлин.ОТ СЪДЪРЖАНИЕТО:Тайната на двойственосттаЗа онези, които тръгнаха по света да научат що е страх Пияницата и Берлинските камбани Мотиви за двойника в литературата Двойници и сенки Сенките на съдбата Уилям Уилсън и митът за Каин и Авел Физическият двойник Органите като входни врати за демонични сили Азът и демоните Демонизиране на 20. столетие. Хитлер Сянката на любовта Проблемът на мъжката и женската същност Сянката на народите «О, двойнико! О, бледи спътнико!» Взаимоотношения между конституциятана аза и ландшафта Гьоте като прототип на модерния човек За ежедневната психология на злото Душевна работа..

15,00 лв.

Духовните същества в небесните тела и природните царства

"Когато развием съчувствие, любов или симпатия към друга човешка душа, изживяваме в себе си според способностите си не това, което ни засяга – защото това не би било изживяването на съчувствие и любов, – а преживяваме радостите, страданията, болките и удоволствията на другата душа. В момента, в който, изпълнени със състрадание, съумеем да бъдем погълнати от душата на друг човек – едно непредубедено наблюдение може да ни научи на това, –  ние действително живеем извън обикновеното си съзнание, потапяме се вътре в другата душа. Тук пред душата ни застава една дълбока тайна на живота. Тя е толкова по-дълбока, ако при това преминаване в другия, чувствата ни са от морално естество, не се замайваме и съзнанието ни не изчезва. Показател за моралността на даден човек е доколко той е в състояние да запази напълно съзнанието си, когато изживява не собствените си мъки и радости, а страданията и радостите на някоя чужда душа."                                                                                                                                  Рудолф ЩайнерОТ СЪДЪРЖАНИЕТО:ПЪРВА ЛЕКЦИЯ, Хелзинки, 3 април 1912 г.Пътят към виждане на елементарните същества в етерното тяло наЗемята: синьото на небето, зеленото на растителната покривка, бялотона снежната покривка събуждат морални усещания: благочестието,разбирането за веществото. По тона и неговата октава преживявамехармонията на желанията и разума. Зад металния елемент окултниятпоглед открива същества с добре очертани форми: елементарнитесъщества на Земята. Във валящия дъжд и във вдигащите се мъгливинаги има преобразуващи се същества: елементарните същества наводата. Те изваждат от Земята растенията през пролетта.ВТОРА ЛЕКЦИЯ, 4 април 1912 г. Елементарните същества на въздуха се появяват, проблясващисветкавично. Те живеят в увяхването и умирането, грижат се заузряването. Елементарните същества на огъня са пазителите накълновете. Астралното тяло на Земята се преживява от спящия човек.В него живеят духове на циклите на времената, които предизвикватсмяната на сезоните. Те въртят Земята около нейната ос и така пораждатденя и нощта. Човекът не трябва да губи паметта и съвестта си приокултното си развитие. Тогава той може да се събуди в своя аз и дагледа Слънцето също и нощем в неговия ход. Светът на природнитедухове се изразява в природните сили, този на духовете на циклите навремената – в природните закони, а на планетарния дух – в смисъла наприродата.ТРЕТА ЛЕКЦИЯ, 5 април 1912 г. Човекът води вътрешен живот. Ангелите живеят в абсолютната истина:това, което възприемат, е откровение на вътрешната им природа въввъншния свят. Вместо вътрешния си живот те преживяват изпълванес дух. Те са водачите на отделните хора, водачи на народите саархангелите, а на епохите – архаите; техни потомци са природнитедухове на Земята, тези на архангелите – природните духове на водата,а на ангелите – тези на въздуха. Ако човекът върши дела на любов,той става по-богат, а не по-беден. Това е представено в образа начаша с вода, която, когато се изпразва, става все по-пълна. Обучениеза превъзмогване на обикновения вътрешен живот. За това служиматематиката.ЧЕТВЪРТА ЛЕКЦИЯ, 6 април 1912 г. На първата степен на ясновидството човекът използва астралното ситяло. Това, което възприема в него, после може да си го спомни. Навтората степен – етерното си тяло. Тогава той внася ясновидството вобикновеното състояние на съзнанието си и разпознава съществатаот втората йерархия: властите, силите, господствата. Той се чувствапотопен в другите същества – в обикновеното съзнание на товаприличат състраданието и любовта. При съществата от вторатайерархия откровението на тяхното същество остава назад като нещосамостоятелно, а във вътрешността им се възбужда живот, който севъзприема като духовно звучене, като музика на сферите. Властитепридават формата на всичко живо; в смяната на формите се изразяватсилите. В гледането на физиономията, а после и на формите на листотои цвета човекът разпознава господствата. Съществата от вторатайерархия имат за потомци груповите души на растенията и животните.ПЕТА ЛЕКЦИЯ, 7 април 1912 г.На третата степен на ясновидството ставаме едно с наблюдаванотосъщество. Тогава възприемаме съществата от първата йерархия:престолите, херувимите и серафимите. Те отделят изцяло свояотпечатък от себе си: техният вътрешен живот представлявасъздаването на други същества. Техни потомци са духовете на циклитена времената. Висшите същества имат власти като най-нисшата сисъставна част, след това сили, господства, престоли, херувими исерафими. Те гледат нагоре към триединството: Баща, Син, Светидух. Външната форма на един дух на формата е планетата; зад негоса духовете на движението, на мъдростта, на волята, херувимите исерафимите. В атмосферните явления действат силите; съзнанието напланетата са господствата; престолите регулират неговото движение впространството; херувимите привеждат тези движения в унисон еднос друго, а серафимите регулират хармонията на отделните планетарнисистеми една с друга. Най-горната троичност управлява в мировотопространство в отделните планетарни системи като обвивки.ШЕСТА ЛЕКЦИЯ, 8 април 1912 г. Луциферическите духове имат стремежа да развият самостоятеленвътрешен живот. Така те се превръщат в духове на неистината.Вместо да се изпълнят с висшите йерархии, те се отцепват от тях.Една планета представлява това, което изпълва с етерна субстанцияцялото пространство, ограничено от нейната привидно елипсовиднатраектория. Духовете на формата, които владеят етерната сфера нададена планета, действат от Слънцето. Срещу това отвън навътредействат луциферическите духове на властите и по този начинсе получава едно вгъване: физическата планета – нашата Земя –представлява в действителност дупка в мировото пространство.Счупената форма е материя. Серафимите и херувимите са носители насветлината от Слънцето. На тях им противодействат луциферическитедухове и отхвърлят светлината обратно. Това е изложил първоЗаратустра, който нарича духа на Слънцето Ахура Мазда, а бунтовнитедухове на мрака – Ангра Майню.СЕДМА ЛЕКЦИЯ, 10 април 1912 г.Духовните същества от серафимите до духовете на мъдросттауправляват развитието на Слънцето, на неподвижните звезди. Додуховете на формата стига сферата на влияние на планетите, а доархангелите – тази на Луната. Астралното тяло прониква мозъка идалака, етерното тяло – черния дроб, а азът – кръвоносната система.Луните представляват трупа на планетарната система, планетите – наживото физическо тяло, като животните на Земята. Неподвижнатазвезда, Слънцето, окултно прави впечатлението като етерните телана растенията: в нея е етерното тяло на планетарната система, коетостига до най-външния ѝ край. В духовните същества на планетитеимаме и астралното тяло. Вредните сили на луциферическите съществасе събират от кометата, която възниква наново най-вече едва принавлизането си в планетарната система и после отново изчезва, докатоотново поема на път извън измерението на пространството. В кометатадействат серафимите и херувимите.ОСМА ЛЕКЦИЯ, 11 април 1912 г. Развиващият се окултно трябва да се научи да гледа на света по начинана възприемане на ангелите. Той не вижда нищо от физическите тела,но все още има спомен за небесните тела. Те се представят като нещоминало. Наблюдавайки Луната, той бива пренесен в прадревнотолунно състояние. Тя се е превърнала в Земя, благодарение на работатана властите. Ако ясновиждащият поглед се насочи към планетите,той възприема и един споменен образ. Ако човекът изпитва самосъчувствие и любов, тогава физическото Слънце изчезва. Човекътго е виждал в египетските мистерии в среднощ: той се връща назадв прадревното слънчево състояние на Земята. Съкровището нанибелунгите представлява в действителност един талисман от злато.Човекът има аз във физическия свят, груповият аз на животните е наастралния план, този на растенията – в девакана, а на минералите –във висшия девакан. При показването на растенията през пролеттаастралното тяло на растенията в астралния свят усеща заспиване, апри увяхването им през есента – събуждане. Ако човек троши камъни,астралното тяло на минералите усеща доволство в девакана. Ако тойизтръгва растението с неговия корен, астралното тяло на растениетоизпитва болка в астралния свят.ДЕВЕТА ЛЕКЦИЯ, 13 април 1912 г. Разумът е деен и в животинското царство: осите произвеждат хартия. Отшестата до седмата планета груповите азове на животните въздействатвърху главните видове на животинското царство. Модифицирайкиго, в него действат 12-те зодиакални знака. Тези групови азове сапотомци на силите, дали астралното тяло на човека на старата Луна.Съответстващите им луциферически духове специфицират от планетитечовешкия род на основни раси. Силите инспирират от планетитеголемите културни импулси, например от окултния Меркурий – този набудизма. Поради това Е. П. Блаватска казва: Буда = Меркурий. Върхуастралното тяло на растенията от планетите въздействат потомците насилите. Те пораждат спираловидните листни разклонения. В посокатана стеблата на растенията груповите азове на растенията действат отСлънцето. Те са потомци на господствата. Духовете на циклите навремената свързват спиралния принцип на движение с принципа встеблото: спиралния принцип чак до разположените кръгообразнотичинки и действащия в стеблото принцип, който стига чак до плодника.По време на прадревното Слънчево състояние господствата са далина човека етерното му тяло. Сега те действат надолу от Слънцето въввертикала на растението. Седмината риши са дали спомените отновона седемте големи култури на Атлантида, но над това за тях се намираВишвакарман. Заратустра нарича този дух на мъдростта Ахура Мазда,египтяните – Озирис, който е убит от Тифон и който среща човека едваслед смъртта. През четвъртия следатлантски културен период Христосбива непосредствено инспириран в продължение на три години оттози слънчев дух на мъдростта. Той е духът на единението на земнатакултура – Западът приема Христовия импулс от Изтока.ДЕСЕТА ЛЕКЦИЯ, 14 април 1912 г. Кристалните форми на минералното царство се обясняват с начинана въздействие на духовете на формата или техните потомци.Етерният елемент струи от силите надолу от планетите и създавасвоите субстанции: от Сатурн – оловото, от Юпитер – калая, от Марс– желязото, от окултната Венера – медта, а от окултния Меркурий– живака. Астралният елемент на минерала идва от господстватаили техните потомци на Слънцето. Луциферическите духове намъдростта струят от Слънцето от етерния елемент върху Земята исъздават златото, а равновесието отново се установява чрез етернитепотоци от Луната, които създават среброто. Духовете на мъдросттаживеят в неподвижните звезди. Тяхната физическа светлина идва отлуциферическите духове на мъдростта. Груповият аз на минералитедейства от извън планетарната система чрез престолите или технитепотомци. Ако станат луциферически, те се проявяват в метеоритеи кометите. При преминаването им през планетарната система теприсъединяват към себе си минерален елемент, който произлизасъщо и от престолите. Сатурн по-рано е показвал опашка, коятопо-късно се е скъсила в затворения му пръстен. Той представлявасъщото като опашка на комета. Уран и Нептун са планети, които садолетели много по-късно. От луциферически същества на степента напрестолите кометата придобива минерално естество. Властите създаватпървоначално груповия аз на хората, който после се диференцира отдругите същества от различните йерархии – Яхве е отражението наХристос от Луната. Също и за Е. П. Блаватска Яхве представлява луненбог, а Луцифер е негов противник. Христос е истинският Луцифер.Такива разглеждания на небесните светове трябва да се превърнат вморален извор на сила, който да въдворява хармония и мир на Земята.Окултизмът и инициацията , публична лекцияХелзинки, 12 април 1912 г. Живот след смъртта, прераждане и съдба. Познаваме само това, в чиетосъздаване можем да вземем участие. Нашият дневен живот представлявапроцес на унищожение, който отново се изравнява творчески презнощта. Състраданието и любовта ни позволяват да проникнем в нещочуждо, а отвътре ни говори съвестта от един по-висш свят. Обучениеточрез медитация и концентрация за постигане на висши познания водиотначало до преживяване на образи, които човекът сам е създал. Потози начин той взема участие в един творчески процес. Инспирациятае по-висше състояние. В по-ранни епохи обучението е ставало подръководството на гуруто, който в настоящето трябва да се замени отенергичното волево решение на самия човек. Културата на настоящетоне търпи вече позоваването на адепти. Е. П. Блаватска все още сепозовава на гурута...

16,00 лв.

Как човечеството отново да намери Христос Как човечеството отново да намери Христос

Осем лекции, изнесени в Дорнах и Базел от 22 декември 1918 до 1 януари 1919 г.Този лекционен цикъл е изнесен в една мъчителна епоха от историята на Европа и света. Първата световна война току-що е приключила. През тази първа следвоенна Коледа на 1918, въпреки незарастналите рани, мизерията и глада, животът като че ли отново си поема дъх, възприемателната способност на хората нараства, сърцата се отварят към бъдещето, и това – наред с много други фактори – позволява на Рудолф Щайнер да насочи духовно-научните се изследвания към една област, в която той навлиза за пръв път...

9,00 лв.

Биодинамично земеделие

„През 1920 г. Рудолф Щайнер бе помолен да проведе курс за земеделци.Той прие при условие, че ще се съберат достатъчно участници, които са запознати с антропософията и нейните основни положения. Те би трябвало да са прочели поне двете книги „Теософия“ и „Въведение в тайната наука“. Освен това по професия би трябвало да са земеделци, т.е. да са способни да изпробват и приложат препоръките в практиката. Следователно при тези лекции не става дума за един алтернативен учебник по селско стопанство, а за възприемане на качествено ново познание, постигнато в резултат на духовно-научните изследвания на Рудолф Щайнер“,                                                                                                                                                         Волфганг Шауман..

12,00 лв.

Изкуството и неговата световна мисия

8 лекции в Дорнах от 27. Май до 9. Юни 1923 и в Кристияния (Осло) на 18. и 20. Май 1923, Събр. съч. 276От съдържанието : Съизживяване на годишния кръговрат като форма на посвещение – Отношението на древните гърци към физическото тяло – Произход на архитектурата – Космическата метаморфоза на човешката глава - Трите измерение в архитектурата, двете измерения в живописта, едното измерение в музиката – Горните и долните Богове – Вътрешният живот на цветовете – Геният на езика – Древните мистерии и някогашното единство между изкуство, наука и религия – Септима, квинта и терца в музикалното изживяване – Силата на човешката фантазия – Мистерийните драми на Рудолф Щайнер...

9,00 лв.

Човешката и космическата мисъл

От съдържанието: Преход от абстрактното към образното мислене като преход от Духовете на формата към Духовете на движението – Възможността за разглеждане на света от 12 различни гледни точки чрез 12 равноправни мирогледи – Отношението на седемте мирогледни нагласи към към дванадесетте мирогледи – Мястото на човека в духовния Космос от гледна точка на спиритуалната астрология...

7,00 лв.

Битие. Тайните в библейския разказ за Сътворението

11 лекции, изнесени в Мюнхен от 16 до 26. Август 1910, Събр. съч. 122В дните на Сътворението човекът все още е част от духовния свят. През първите три дни се залагат основите на неговата Сетивна, Разбираща и Съзнателна душа. През четвъртия ден той получава своето астрално тяло от силите на звездите (лат. аstra), през петия ден се сдобива с етерно тяло; а през шестия ден слиза във физическия свят като същество, съставено само от топлина, и по-късно, като топлинно-въздушен човек живее в обкръжението на Земята (= Рай). Едва след изкушението от Луцифер (= грехопадението) той се сгъстява във водно-земен човек и – макар да е първородна рожба на Йерархиите – слиза във физическия свят последен, след всички други създания. Раят, пазен от Херувима с огнен меч, става недостъпен за него. Започва земният му път, включващ веригата от инкарнации, преодоляване на кармическите изпитания и – особено в нашето съвремие – срещите му с Пазача на прага и с Христос в етерния свят.ОТ СЪДЪРЖАНИЕТО:ПЪРВА ЛЕКЦИЯ, Мюнхен, 16. Август 1910Въведение. „Децата на Луцифер” и „Великите посвете-ни” от Шуре. Благодарност към участниците в подго-товката на розенкройцерската мистерийна драма „Пор-тата на посвещението”. Художественото произведениекато опит за намиране на път към духовния свят.ВТОРА ЛЕКЦИЯ, 17. Август, 1910Мистерията на пра-словото. Встъпителните думи наБиблията: „Bereschit bara elohim et haschamajim w`etha`arez. Творческата сила на еврейския език. Произходътна човечеството според началото на библейския разказза Сътворението.ТРЕТА ЛЕКЦИЯ, 18. Август, 1910Волевият характер на „ha`arez”. Състоянието „tohuwabohu. Елохимите. Разделянето на Земята и Слънцето.Изграждането на човешката форма от света на звуците.ЧЕТВЪРТА ЛЕКЦИЯ, 19. Август 1910Седемте дни на Сътворението. Първата Мойсеева кни-га като спомен за предходните планетарни състояния наЗемята. Нахлуването на светлинния елемент. Обособява-не на твърдия елемент от водните маси. Възникване нарастителния свят. Груповите души. Присъединяване навъншните космически сили към Земното съществуване.Образуване на животинските форми във въздушния и во-дния елемент.ПЕТА ЛЕКЦИЯ, 20. Август 1910Елохимите. Еони или Духове на времето. Първите тридни от Сътворението. Светлина, етер, жизнен етер ипроцесите на сгъстяване: въздух, вода, земя. Въпроснитепроцеси като откровения от страна на душевно-духовнисъщества. Елохимите в йерархичния ред: Духове на фор-мата. Архаите или Духовете на личността като служи-тели на Елохимите. Духовете на личността в ПърватаМойсеева книга. „Ден първи”.ШЕСТА ЛЕКЦИЯ, 21. Август, 1910Светлината и мрака като две противоположни сили. На-предващите Архаи като служители на Елохимите в свет-лината, която изоставащите Архаи донасят като мрак.Будност и сън като градивни и разграждащи процеси, ивръзката им със Слънчевото и Сатурновото състояние.Дейността на Йерархиите в хода на разказа за Сътворе-нието.СЕДМА ЛЕКЦИЯ, 22. Август 1910Дейността на Йерархиите в земния свят: Духове на воля-та или Престоли в земното естество; Духове на мъдрост-та или Кириотетес във водното естество; Духове надвижението или Динамис във въздушното естество; Ду-хове на формата или Ексузиаи (Елохими) във топлинно-то естество. В обкръжението на Земята: Херувимите иобразуването на облаци; Серафимите и светкавиците игръмотевиците. Елохимът-Яхве = седемте Елохими, кои-то се стремят към единство.ОСМА ЛЕКЦИЯ, 23. Август 1910Композицията на първия и втория ден от Сътворение-то. Старата Луна. Предметното съзнание – присъщо наземните условия. Съзнанието на Йерархиите в условиятана Старата Луна и на Земята. Елохимите в първите днина Сътворението.ДЕВЕТА ЛЕКЦИЯ, 24. Август 1910Човекът като първородно създание в началото на Сътво-рението. Неговите душевно-духовни качества в първитепет дни на Сътворението. Заложбите на Сетивнатадуша в първия, на Разбиращата душа във втория и наСъзнателната душа в третия ден на Сътворението. Раз-витие на физическия човек (като топлинно същество) вшестия ден на Сътворението. Преход към въздушнотоестество чрез Елохима-Яхве едва след шестия ден наСътворението. Влиянието на Луцифер.ДЕСЕТА ЛЕКЦИЯ, 25. Август 1910Отделянето на Слънцето от Земята. Адам и Ева. От-делянето на Луната от Земята. Съпоставимост междубиблейския разказ и фактите, до които стига „Тайнатанаука”. Лунното присъствие в Земята и в човека. Връзка-та между Луната и човешката самостоятелност. Бъде-щият разпад на земната материя.ЕДИНАДЕСЕТА ЛЕКЦИЯ, 26. Август 1910Съзвучие между Библията и ясновидското изследване.Създаване на мъжко-женския човек в шестия ден наСътворението. Шестият ден отговаря на Лемурийска-та епоха. Яхве и азовата природа на човека. Смисълътна „почивката” след Сътворението. Преходът към Ат-лантската епоха. Човекът слиза от духовния във физиче-ския свят последен, след всички други създания...

15,00 лв.

Тайните на прага

Материалистически настроените хора смятат, че духовният свят не съществува, защото не го виждат. Те са същински щрауси. Но в собствената им душа, в глъбините на собствената им душа не отсъства стремежът към духовния свят в следствие на това, че хората го отричат, че го заглушават в себе си...Но съществува закон, че ако нещо бъде изтласкано от едната страна чрез заглушаване, то ще се прояви от противоположната страна. Следствието от това е, че егоистичният стремеж се вклинява в чувствените влечения.Видът любов, който е уместен само за духовния свят, се вклинява от този свят в сетивните нагони, страсти, горещи желания и т.н. и тогава тези сетивни нагони се извращават. Извращенията на сетивните нагони, всички отвратителни аномалии на сетивните нагони са противоположното на това, което биха били висшите добродетели в духовния свят, ако човек използва силите, които се изливат във физическия свят, в духовния. Следва да се замислим, че ако това, което се проявява в сетивния свят в достойни за отвращение влечения, бъде използвано в духовния свят, то би могло да създаде най-възвишеното в него.                                                                                                                Рудолф Щайнер..

12,00 лв.